yoga

Hatha yoga 

Hatha yoga is een hele zachte vorm van yoga waarbij vooral rust centraal staat. Je leert hier, door de oefeningen en houdingen, vooral je lichaam en je ademhaling beheersen en daardoor ook ontspannen. Dit maakt Hatha yoga toegankelijk voor iedereen.

In deze vorm ga je vooral naar binnen, je laat dingen los en je bent zelf vooral toeschouwer. Hatha Yoga gaat voorbij het ego dus hier is het niet de houding zelf die telt maar vooral de weg er naartoe.

Yin yoga 

Yin Yoga is een helende les op een rustig tempo waarbij houdingen lang worden aangehouden. De houdingen zijn daarbij vooral gericht op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Ook de organen krijgen hier hun portie heling via de meridiaanlijnen. Je neemt hier écht de tijd voor je lichaam.

Deze vorm is geschikt voor iedereen én kan helend werken voor mensen met klachten aan spieren en gewrichten.

Power yoga – Vinyasa Flow

Power Yoga richt zich vooral op het combineren van alle verschillende soorten oefeningen binnen de Yoga. Deze oefeningen worden vervolgens naar keuze van de docent gemixt en toegepast in de les.

Wat is dan het verschil tussen een Power yogales en een Ashtanga Vinyasa les? Net door die mix zit er in de Power yogales veel meer afwisseling in de flow. Door deze mix blijven we ook bezig met gevarieerde oefeningen. Hierdoor worden de spieren telkens op een andere manier gebruikt en geprikkeld om sterker of flexibeler te worden. Hier staan conditie, lichaamskracht, flexibiliteit, ademhaling, balans en concentratie centraal.

Ashtanga Vinyasa Flow

Ashtanga Vinyasa yoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga bestaande uit een vaststaande reeks houdingen en  bewegingen. Je ademhaling loopt synchroon met die bewegingen. Deze houdingen gaan geleidelijk en soepel in elkaar over, bijna zoals een dans. (Flow)

Tijdens deze lessen beoefenen we een verkorte reeks van een vaststaande reeks houdingen: de primary series. Ashtanga Vinyasa Yoga heeft oa een gunstig effect op: conditie, sterker worden van het lichaam en flexibiliteit, ademhaling, concentratie en balans.

Voor al onze yogalessen gelden volgende richtlijnen:

 

  1. Draag makkelijke kledij. Niet te vast of te los. Zorg dat je makkelijk kan bewegen. Yoga wordt vooral blootsvoets beoefend maar neem toch een extra paar sokken mee. Hier zijn antislipsokken nog een goede tip. Je kan tussen de onderdelen door best wel afkoelen en dan voelt dat toch veel fijner.
  2. Probeer 2 uur voor de les niet te veel te eten. Mocht je dit niet lukken, eet dan een lichte maaltijd. Je kan altijd na de les nog iets lichts eten om je honger te stillen.
  3. Drink voldoende water voor en na de les. Yoga werkt op het afvoeren van afvalstoffen en die bevorder je enkel door voldoende water te gaan drinken. Tijdens de les een slokje kan maar probeer dit met mate te doen. Het vuur dat je dan eventueel aanwakkerde vanbinnen zal dan weer worden gedoofd. Genoeg water drinken voor en na de les kan een duf gevoel en hoofdpijn vermijden.
  4. Probeer goed op tijd te zijn. Toch minstens 5 minuutjes voor de les begint. Zet ook je GSM uit of op stil. Het is erg vervelend voor de aanwezigen als een les telkens heel even wordt verstoord.
  5. Probeer geen sterk parfum te dragen. Door de focus op je ademhaling gaan jij en de medecursisten geuren veel bewuster ruiken. Ook dit kan wel eens storend werken.
  6. Heb je lichamelijke klachten? Ben je recent geopereerd? Of zwanger? Dan is het belangrijk dat je me dat even vertelt. Overleg ook even met je specialist of dokter dat je zal starten met yoga. Er is altijd wel een vorm van yoga die je zal kunnen blijven beoefenen en ook daarin zal ik als docente alle mogelijke aanpassingen aanreiken.
  7. Houd je focus bij jezelf, glimlach en geniet!
yoga

Nood aan persoonlijke begeleiding?

Yogi Anneke maakt graag tijd om uw persoonlijk bij te staan in de Upgrade Studio.
Neem vrijblijvend contact op met Yogi Anneke.

CONTACTEER ANNEKE

Belangrijk voor persoonlijke trajecten!

Alvorens een persoonlijk traject onder begeleiding van yogi Anneke start, vragen wij je een vragenlijst te beantwoorden. Dit is verplicht en geeft yogi Anneke een beter inkijk op wie je bent en waar je naartoe wilt. Wij danken je voor het spontaan aanbieden van jouw persoonlijke vragenlijst.

Uiteraard behandelen wij jouw vragenlijst met uiterste vertrouwen!

VRAGENLIJST

Werken aan je vitaliteit en leren ontspannen?

Start vandaag!