yoga

Hatha yoga 

Hatha yoga is een hele zachte vorm van yoga waarbij vooral rust centraal staat. Je leert hier, door de oefeningen en houdingen, vooral je lichaam en je ademhaling beheersen en daardoor ook ontspannen. Dit maakt Hatha yoga toegankelijk voor iedereen.

In deze vorm ga je vooral naar binnen, je laat dingen los en je bent zelf vooral toeschouwer. Hatha Yoga gaat voorbij het ego dus hier is het niet de houding zelf die telt maar vooral de weg er naartoe.

Yin yoga 

Yin Yoga is een helende les op een rustig tempo waarbij houdingen lang worden aangehouden. De houdingen zijn daarbij vooral gericht op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Ook de organen krijgen hier hun portie heling via de meridiaanlijnen. Je neemt hier écht de tijd voor je lichaam.

Deze vorm is geschikt voor iedereen én kan helend werken voor mensen met klachten aan spieren en gewrichten.

Power yoga – Vinyasa Flow

Power Yoga richt zich vooral op het combineren van alle verschillende soorten oefeningen binnen de Yoga. Deze oefeningen worden vervolgens naar keuze van de docent gemixt en toegepast in de les.

Wat is dan het verschil tussen een Power yogales en een Ashtanga Vinyasa les? Net door die mix zit er in de Power yogales veel meer afwisseling in de flow. Door deze mix blijven we ook bezig met gevarieerde oefeningen. Hierdoor worden de spieren telkens op een andere manier gebruikt en geprikkeld om sterker of flexibeler te worden. Hier staan conditie, lichaamskracht, flexibiliteit, ademhaling, balans en concentratie centraal.

Ashtanga Vinyasa Flow

Ashtanga Vinyasa yoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga bestaande uit een vaststaande reeks houdingen en  bewegingen. Je ademhaling loopt synchroon met die bewegingen. Deze houdingen gaan geleidelijk en soepel in elkaar over, bijna zoals een dans. (Flow)

Tijdens deze lessen beoefenen we een verkorte reeks van een vaststaande reeks houdingen: de primary series. Ashtanga Vinyasa Yoga heeft oa een gunstig effect op: conditie, sterker worden van het lichaam en flexibiliteit, ademhaling, concentratie en balans.

Dru yoga

Dru yoga wordt ook wel eens de yoga van het hart genoemd. Lichaam, emoties en gedachten staan onlosmakelijk verbonden met elkaar. Dru yoga werkt daardoor met Energy Block Release Sequenties. Dit zijn reeksen van zachte lichaamsbewegingen die helpen om energetische en lichamelijke blokkades op te lossen. Hierdoor kunnen de emoties of negatieve gedachten die door deze blokkade veroorzaakt worden losgelaten.

Dru yoga zijn hele zachte strekoefeningen, draaiingen en buigingen waardoor spieren en gewrichten gaan ontspannen. Dit alles vanuit een helende stilte in jezelf.

Zwangerschapsyoga

Proficiat! Je bent zwanger! En dat doet wat met je hè? Zowel geestelijk, mentaal als fysiek kan dat best overweldigend zijn. Zwangerschapsyoga helpt je om blij in verwachting te zijn. Je hebt hier geen yoga ervaring voor nodig. De enige vereiste is dat er iets moois in je buik groeit. Het maakt wel uit hoe lang je al zwanger bent. Heb je niet eerder aan sport of yoga gedaan? Kom dan vanaf de 14 e week. Meedoen is vanaf dat moment meer dan veilig. Zwangerschapsyoga volg je om gezond zwanger te zijn. Het brengt je lichamelijk en geestelijk in balans, tot rust. Het maakt je sterker en leniger. Het helpt je toeleven en voorbereiden naar de bevalling toe. Nog een mooie bijwerking? Je staat er zonniger van in het leven. Je staat in verbinding met jezelf en je kleine wonder. En dat? Zal die kleine lieverd alleen maar heerlijk vinden. Als je al in week 14 zit is er eigenlijk geen excuus om er niet meteen te beginnen.

kinderyoga

In de kijker: Kinderyoga!

In een kinderyogales moeten ze voor één keer helemaal niets. Deze lessen zijn gewoon pure fun! Fun met inhoud! Aan de hand van een verhaal of thema gaan we op avontuur. We combineren zo yoga en ademoefeningen met spel en beweging, ontspanning en aanraking, zingen en ritme, tekenen en creativiteit.

Kinderyoga helpt hen evenwicht te vinden in onze drukke maatschappij. Sommige kinderen geraken uit balans door die constante druk. Om dit te compenseren komen er “etiketjes” de kop op steken: Faalangst, ADHD, concentratieproblemen, agressief gedrag, afgesloten gedrag, slaapstoornissen en nog zoveel meer.

Kinderyoga zet hen weer heel dicht bij zichzelf. Ze gaan zo de hun eigen mogelijkheden én die van hun lichaam weer herontdekken. Ze voelen zich vrij, kunnen groeien op hun eigen tempo zonder druk en prestatiedrang. Gaan zelfzekerder worden, bewuster van zichzelf, hun omgeving en hun emoties en daardoor een stevige basis vormen om hiermee om te gaan.

Kinderyoga geeft de kinderen kracht, balans en is goed voor het verbeteren van de lichaamshouding.

Voor al onze yogalessen gelden volgende richtlijnen:

 

  1. Draag makkelijke kledij. Niet te vast of te los. Zorg dat je makkelijk kan bewegen. Yoga wordt vooral blootsvoets beoefend maar neem toch een extra paar sokken mee. Hier zijn antislipsokken nog een goede tip. Je kan tussen de onderdelen door best wel afkoelen en dan voelt dat toch veel fijner.
  2. Probeer 2 uur voor de les niet te veel te eten. Mocht je dit niet lukken, eet dan een lichte maaltijd. Je kan altijd na de les nog iets lichts eten om je honger te stillen.
  3. Drink voldoende water voor en na de les. Yoga werkt op het afvoeren van afvalstoffen en die bevorder je enkel door voldoende water te gaan drinken. Tijdens de les een slokje kan maar probeer dit met mate te doen. Het vuur dat je dan eventueel aanwakkerde vanbinnen zal dan weer worden gedoofd. Genoeg water drinken voor en na de les kan een duf gevoel en hoofdpijn vermijden.
  4. Probeer goed op tijd te zijn. Toch minstens 5 minuutjes voor de les begint. Zet ook je GSM uit of op stil. Het is erg vervelend voor de aanwezigen als een les telkens heel even wordt verstoord.
  5. Probeer geen sterk parfum te dragen. Door de focus op je ademhaling gaan jij en de medecursisten geuren veel bewuster ruiken. Ook dit kan wel eens storend werken.
  6. Heb je lichamelijke klachten? Ben je recent geopereerd? Of zwanger? Dan is het belangrijk dat je me dat even vertelt. Overleg ook even met je specialist of dokter dat je zal starten met yoga. Er is altijd wel een vorm van yoga die je zal kunnen blijven beoefenen en ook daarin zal ik als docente alle mogelijke aanpassingen aanreiken.
  7. Houd je focus bij jezelf, glimlach en geniet!
yoga

Nood aan persoonlijke begeleiding?

Yogi Anneke maakt graag tijd om uw persoonlijk bij te staan in de Upgrade Studio.
Neem vrijblijvend contact op met Yogi Anneke.

CONTACTEER ANNEKE

Belangrijk voor persoonlijke trajecten!

Alvorens een persoonlijk traject onder begeleiding van yogi Anneke start, vragen wij je een vragenlijst te beantwoorden. Dit is verplicht en geeft yogi Anneke een beter inkijk op wie je bent en waar je naartoe wilt. Wij danken je voor het spontaan aanbieden van jouw persoonlijke vragenlijst.

Uiteraard behandelen wij jouw vragenlijst met uiterste vertrouwen!

VRAGENLIJST

Werken aan je vitaliteit en leren ontspannen?

Start vandaag!