fbpx

1. Assessment lichaamshouding

Hoe een individu zijn of haar lichaam presenteert in een “neutrale” statische houding, geeft weer hoe hij/zij haar lichaam heeft gebruikt over een bepaalde periode.

Een slechte lichaamshouding leidt tot of is veroorzaakt door de ontwikkeling van spieronevenwichtigheden. We spreken van een goede lichaamshouding als alle spieren hun optimale lengte hebben. Dit staat toe om herhaadelijk een betrouwbare, effectieve en veilige golfswing te produceren die zeer accuraat is en zo het risico op spier- of gewrichtsblessures minimaliseert.

Assessment Screening Golf Fitness Mol Upgrade

Veelvoorkomende afwijkingen

Pronation Distortion Syndrome

Het pronatie-vervormingssyndroom wordt gekenmerkt door overmatige pronatie van de voet (platte voeten) met gelijktijdige interne rotatie en adductie van de knie (“knock-kneed”). Dit vervormingspatroon van de onderste ledematen kan leiden tot een kettingreactie van spieronevenwichtigheden door de kinetische keten, wat leidt tot pijn in de voet en enkel, knie, heup en lage rug.

Afwijkende lichaamshouding golf

Verkorte spieren

  • Gastrocnemius
  • Soleus
  • Peroneals
  • Adductors
  • Iliotibial Head
  • Hip Flexor Complex
  • Biceps femoris

Zwakke spieren

  • Anterior Tibialis
  • Posterior Tibialis
  • Vastus medialis
  • Gluteus medius/maximus
  • Hip External Rotators

Oplossing:

  • Assessment van de lichaamshouding
  • Ontspannen en verlengen van verkorte spieren
  • Versterken van de zwakke spieren
  • De betrokken spieren integreren om functionele synergetische bewegingspatronen te herstellen

Lower Crossed Syndrome

Sitting is the new smoking. 

De afgelopen jaren hebben we veel gehoord over de nadelige gevolgen van langdurig zitten. Artikelen, blogberichten en tv-nieuwssegmenten wijzen allemaal op toenemende pijnen en ziekten dankzij een zittende levensstijl. Elke dag lang zitten bevordert onevenwichtigheden in spierlengte en kracht. De vraag voor personal trainers is hoe deze onevenwichtigheden kunnen worden verholpen. De bijwerkingen van een sedentaire levensstijl komen vaak naar voren in het lumbo-bekken-heupcomplex, waar een aandoening – die het Lower Crossed Syndrome (LCS) wordt genoemd – een voorwaartse kanteling van het bekken veroorzaakt wat zich presenteert in een “holle” rug. Het constant aanhouden van deze statische positie kan spieronevenwichtigheden in het bekkengebied veroorzaken. Helaas heeft deze ongelijke trekkracht van de spieren ook effect boven en onder het lumbo-bekken-heupcomplex.

Afwijkende Lichaamshouding

Verkorte spieren

  • Gastrocnemius
  • Soleus
  • Hip flexor complex
  • Adductors
  • Latissimus dorsi
  • Erector spinae

Zwakke spieren

  • Anterior tibialis
  • Posterior tibialis
  • Gluteus maximus
  • Gluteus medius
  • Transversus abdominis
  • Internal oblique

Oplossing

  • Assessment van de lichaamshouding
  • Ontspannen en verlengen van verkorte spieren
  • Versterken van de zwakke spieren
  • De betrokken spieren integreren om functionele synergetische bewegingspatronen te herstellen

Upper Crossed Syndrome

Als je net als de miljoenen mensen bent die elektronische hulpmiddelen gebruiken, zoals een mobiele telefoon, tablet of laptop, heb je waarschijnlijk urenlang naar het scherm gekeken met je hoofd naar voren. Andere situaties waarbij u uw hoofd voor uw schouders houdt, zijn boeken lezen, veel tijd achter het stuur zitten of tv kijken. Wat de oorzaak ook is, deze voorwaartse positie van uw hoofd kan uiteindelijk leiden tot overactieve spieren en een complementair stel zwakke spieren. Deze afwijkende houding – bekend als het ‘upper-crossed syndrome’ – kan leiden tot onevenwichtigheden in de spiertonus of -timing, wat vaak leidt tot slechte bewegingspatronen en – in deze technologische samenleving – verhoogde spanning op het hoofd-, nek- en schoudergewricht. Een slechte houding op elk niveau kan leiden tot spieronevenwichtigheden. Dit kan een effect hebben op de rest van het lichaam en dus niet alleen in de lokale delen van nek en schouders. Een opeenvolging van spieronevenwichtigheden in de heupregio (Lower Crossed Syndrome) kan vaak worden waargenomen in combinatie met het Upper crossed Syndrome. 

Afwijkende lichaamshouding

Verkorte spieren

  • Upper trapezius
  • Levator scapulae
  • Sternocleidomastoid
  • Scalenes
  • Latissimus dorsi
  • Teres major
  • Subscapularis
  • Pectoralis major/minor

Zwakke spieren

  • Deep cervical flexors
  • Serratus anterior
  • Rhomboids
  • Mid-trapezius
  • Lower trapezius
  • Teres minor
  • Infraspinatus

Oplossing:

  • Assessment van de lichaamshouding
  • Ontspannen en verlengen van verkorte spieren
  • Versterken van de zwakke spieren
  • De betrokken spieren integreren om functionele synergetische bewegingspatronen te herstellen

2. Movement assessments

Tijdens onze movement assessment laten wij jou enkele bewegingen doen waarbij we al dan niet gewijzigde lengte-spanning relaties en aangepaste bewegingspatronen waarnemen die het risico op een blessure verhogen en invloed hebben op de mechanica van de golfswing.

Movement screening assessment golf

3. Performance assessments

Als we jouw houding en jouw functionele bewegingspatronen hebben gescreend, implementeren we nu een serie van krachtsoefeningen. Deze assessments bepalen de niveaus van spieruithoudingsvermogen en -kracht binnen de kinetische keten. Informatie die wordt verzameld uit deze screening, wordt gebruikt om jouw golfspecifieke trainingsprogramma op te stellen. 

Performance assessment Upgrade Mol
Performance assessment Upgrade Mol

4. Power assessments

Na het vervolledigen van de assessments van de lichaamshouding, de functionele bewegingspatronen en de kracht, gaan we over tot de laatste assessment. Bij de power assessment bepalen we het huidige niveau van kracht en neuromusculaire controle van een individu. Deze screening bepaalt eventuele tekorten en helpt bij het ontwerpen van een geïndividualiseerd programma voor powerontwikkeling specifiek voor golf.

Power assessment Upgrade Mol
Power assessment Upgrade Mol